icon ifxhome 39 اندیکاتور حجم معاملات اندیکاتور حجم معاملات فارکس چیست؟ – Volume Indicator

برای سنجش میزان تعهد و علاقه سرمایه گذاران به یک دارایی در بازارهای مالی، از یکی از بهترین اندیکاتورهای فارکس با نام “Volume” استفاده می شود. به زبان ساده تر، اندیکاتور حجم معاملات، ابزاری برای سنجش میزان فعالیت در یک نماد خاص است.

این اندیکاتور به طور مستقیم، جهت حرکت قیمت را نشان نمی دهد؛ اما در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، بسیار مفید و کارآمد است. اندیکاتور Volume برای اولین بار، توسط «چارلز داو» به شکل گسترده معرفی شد.

چارلز داو که به عنوان بنیان‌ گذار نظریه داو شناخته می‌ شود، در اواخر قرن 19 میلادی اهمیت حجم معاملات را در تحلیل بازارهای مالی مطرح کرد. در این مقاله، به معرفی کامل اندیکاتور حجم معاملات در فارکس می پردازیم.

اندیکاتور حجم معاملات، اندیکاتور حجم معاملات فارکس، اندیکاتور volume

 

ویدیو معرفی اندیکاتور حجم معاملات

در ویدیو زیر، به معرفی کامل اندیکاتور والیوم در معاملات پرداخته ایم.

 

icon ifxhome 45 اندیکاتور حجم معاملات معرفی اندیکاتور حجم (Volume) در معاملات

اهمیت حجم معاملات در تحلیل تکنیکال به حدی است که، بسیاری از معامله‌ گران حرفه‌ ای از آن به عنوان یک عامل کلیدی، در تصمیم‌ گیری‌ های معاملاتی استفاده می کنند.

داده‌ های آماری نشان می‌ دهد که تحلیل حجم معاملات، می‌ تواند به شناسایی تغییرات روند، تایید آن و حتی تشخیص سیگنال‌ های بازگشتی کمک کند. بر پایه نظریه “Charles Dow”، اگر روند قیمتی با افزایش حجم معاملات همراه باشد، این امر نشان دهنده قدرت روند و ادامه آن است.

 

انواع اندیکاتورهای حجم معاملات

اندیکاتورهای مختلفی برای تحلیل حجم معاملات وجود داشته که هر کدام، ویژگی‌ های خاص خود را دارند.

از جمله مهم‌ ترین این ابزارها می‌ توان به اندیکاتور OBV (On-Balance Volume)، اندیکاتور حجم تعادلی، و اندیکاتور حجم متعادل (VPT) اشاره کرد. این ابزارها برای تشیص بهتر روند و تصمیمات معاملاتی، توسط تریدرها استفاده می شوند.

 

مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور حجم معاملات

اندیکاتور حجم معاملات، می‌ تواند به عنوان یک ابزار مکمل در کنار سایر شاخص های تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گیرد.

از مزایای این اندیکاتور، می‌ توان به سادگی در استفاده و دقت بالا در تشخیص روندها اشاره کرد. اما باید توجه داشت که این شاخص نیز مانند سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، بدون خطا نبوده و نباید به تنهایی [به عنوان مبنای تصمیم‌ گیری] مورد استفاده قرار گیرد! با کمک اندیکاتور Volume:

  • تایید روند: افزایش حجم در جهت روند صعودی یا نزولی، می تواند نشان دهنده قدرت آن روند باشد.
  • کشف نقاط بالقوه برگشت روند: کاهش حجم در حین یک روند، می تواند نشانه ای از ضعیف شدن آن روند و احتمال تغییر جهت قیمت باشد.
  • فیلتر کردن سیگنال های نادرست: حجم پایین در کنار سایر سیگنال های تکنیکال، ممکن است نشان دهنده یک سیگنال ضعیف و احتمال حرکت قیمت در جهت عکس باشد.

 

استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از اندیکاتور حجم معاملات

یکی از استراتژی های فارکس با استفاده از اندیکاتور حجم معاملات، استراتژی تشخیص حجم ناهموار است. در این روش معامله‌ گران به دنبال حجم‌ های بسیار بالا یا پایین، در مقایسه با روزهای قبلی هستند. این نوع تغییرات در حجم، به عنوان نشانه‌ ای از تغییرات قریب‌ الوقوع در قیمت‌ ها تلقی می شود.

 

icon ifxhome 50 اندیکاتور حجم معاملات جمع بندی و نظر نویسنده درباره اندیکاتور حجم معاملات در فارکس

یکی از ابزارهای معاملاتی قدرتمند برای افزایش دقت، اندیکاتور حجم (Volume Indicator) است. با کمک این ابزار، می توان روند و نقاط بازگشتی در معاملات را تشخیص داد. البته استفاده از این اندیکاتور سیگنال دهی، محدودیت هایی نیز دارد.

استراتژی حجم در فارکس [یا سایر بازارهای مالی]، بر پایه افزایش/کاهش حجم معاملات همزمان با قیمت شکل گرفته است. از اندیکاتورهای حجم مانند “OBV”، جریان پول چایکین (CMF) و … نیز می توان برای تشخیص روند استفاده کرد.

شناسایی واگرایی بین قیمت و حجم، بررسی روند فعلی ولیوم، تایید روند با افزایش حجم، پیدا کردن نقاط ورود/خروج و مدیریت ریسک، از ابتدایی ترین مراحل در این استراتژی به شمار می آید.

سوالات متداول

🔹اندیکاتور حجم معاملاتی، ابزاری برای سنجش میزان فعالیت در یک نماد خاص است. به زبان ساده‌ تر، این اندیکاتور نشان می‌ دهد که چه تعداد سهم یا ارز در یک بازه زمانی مشخص خرید یا فروش شده است.

🔹حجم معاملات نشان‌ دهنده میزان فعالیت خرید و فروش است، در حالی که قیمت نشان‌ دهنده ارزش هر واحد از آن دارایی است. هر دو این عوامل در تحلیل تکنیکال اهمیت دارند.

🔹برای مشاهده ویدیو اندیکاتور حجم معاملات در یوتیوب، روی لینک کلیک کنید.

درج نظر

فهرست مطالب
مطالب جدید
💹 کاربرد میتیگیشن بلاک چیست؟ - شناسایی آسان الگوی Mitigation Block ICT 〽️
🇩🇪 معرفی شاخص DAX المان - تحلیل شاخص دکس در بازار فارکس 🌐
💯 همه چیز درباره لایو ترید در فارکس - آموزش ترید لایو (زنده) در بازار فارکس 🔥
💹 استراتژی چهار جفت ارز فارکس چیست؟ - ترید روزانه در 4 جفت ارز - (IFX-ST305) ⚡️
💱 آموزش استراتژی یورو دلار 30 دقیقه ای - روش Chaos and Momentum فارکس - (IFX-ST304) ⚡️