icon ifxhome 23 شاخص دلار معاملات شاخص دلار در فارکس – نقش DXY در بازار ارزهای فارکس چیست؟

شاخص دلار امریکا (DXY)، یکی از مهم‌ ترین ابزارها در تحلیل بازارهای مالی به شمار می‌ آید. در واقع “DXY”، «ارزش دلار آمریکا» را نسبت به سبدی از شش ارز اصلی جهان اندازه‌ گیری می‌ کند.

طبق آمار، تغییرات در این شاخص می‌ تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت‌ های جهانی کالاها، ارزها و حتی سهام داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش 1% در شاخص “DXY” معمولاً منجر به کاهش قیمت طلا در فارکس به میزان 0.5 تا 1% می‌شود.

همچنین، با توجه به اینکه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی شناخته می‌شود، نوسانات آن می‌تواند بر اقتصاد کشورهای مختلف تأثیر بگذارد. بسیاری از تریدرهای ایرانی نیز، “DXY” را در کنار شاخص هایی مانند نزدک، داوجونز و … در بروکرهای فارکس معامله می کنند.

در این مقاله، به بررسی دقیق‌ تر مفهوم شاخص دلار، اهمیت آن در بازارهای مالی و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

شاخص دلار، شاخص dxy، شاخص دلار در فارکس

 

icon ifxhome 44 شاخص دلار شاخص دلار در فارکس چیست؟

تاریخ شاخص “DXY“، به سال 1973 [بیش از 50 سال پیش] بر می گردد. این شاخص هم زمان با توافق نامه «برتون وودز» (Bretton Woods Agreement)، توسط فدرال رزرو آمریکا پایه گذاری شد.

شاخص دلار در فارکس با نماد (dxy) نمایش داده می شود. به علاوه این شاخص به عنوان معیاری مهم در بازار فارکس، برای بررسی عملکرد دلار آمریکا شناخته می شود.

شاخص ها به صورت کلی، سبدی متشکل از چندین سهام بوده که میانگین قیمت اعضای تشکیل دهنده آن را نشان می دهند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی از شاخص های بزرگ و مهم کشورها، برای سنجش عملکرد اقتصادی استفاده می کنند.

شاخص دلار خود سبدی متشکل از 6 ارز دیگر است. در این سبد ارزش دلار نسبت به هر یک از اعضای آن، سنجیده می شود. مقدار هر شاخص از روش مختص به همان سبد محاسبه می شود؛ بنابراین نمی توان از یک روش برای تمامی شاخص ها بهره برد.

در بازار فارکس با بررسی تحرکات این شاخص، می توان ارزش دلار را تعیین کنید. ارز های تشکیل دهنده این شاخص شامل یورو (اتحادیه اروپا)، ین (ژاپن)، پوند (انگلیس)، دلار (کانادا)، فرانک (سویس) و کرون (سوئد) است.

شاخص دلار، شاخص dxy، شاخص دلار در فارکس
ارزهای تشکیل دهنده در شاخص dxy

 

نحوه محاسبه شاخص DXY

در تصویر زیر، فرمول محاسبه “DXY”‌ نمایش داده شده است.

شاخص دلار، شاخص dxy، شاخص دلار در فارکس
فرمول محاسبه شاخص دلار

 

بررسی مشخصات شاخص دلار در فارکس

  • نماد این شاخص به صورت usdx و dxy نشان داده می شود؛
  • تعیین ارزش دلار (صعودی یا نزولی)؛
  • رابطه بین شاخص دلار و کامودیتی ها معکوس است؛
  • قیمت نفت و دلار رابطه ای منفی با شاخص دلار دارند.

 

اهمیت DXY در بازارهای مالی چیست؟

شاخص دلار نقش مهمی در تعیین روند کلی بازارهای مالی ایفا می‌کند. تغییرات در این شاخص می‌تواند تأثیرات زیر را بر بازارها داشته باشد:

  1. تأثیر بر قیمت کالاها: افزایش ارزش دلار، معمولاً منجر به کاهش قیمت کالاهایی مانند طلا و نفت می‌شود [زیرا این کالاها معمولاً با دلار معامله می‌شوند].
  2. تأثیر بر ارزهای دیگر: افزایش این شاخص، معمولاً باعث کاهش ارزش سایر ارزها نسبت به دلار می‌ شود.
  3. تأثیر بر سرمایه‌گذاری خارجی: نوسانات در ارزش دلار، تصمیمات سرمایه‌ گذاری خارجی را تحت تأثیر قرار می دهد.
  4. تأثیر بر سیاست‌های اقتصادی: بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) نیز، ممکن است تصمیمات خود را بر اساس تغییرات در این شاخص اتخاذ کند.

 

icon ifxhome 45 شاخص دلار آموزش ترید شاخص دلار در بازار فارکس

معامله شاخص USDX، همانند دیگر نمادهای قابل معامله در فارکس انجام می شود. این شاخص به دلایل مختلف در طول زمان فعالیت بازار ،دچار افت و خیز های بسیاری شده که معامله گران می توانند با تحلیل درست، در بازار به سود برسند.

در ادامه هر یک از مراحل نحوه معامله شاخص دلار در فارکس را بررسی خواهیم کرد.

 

گام 1#: انتخاب کارگزاری مطمئن

اگر جزو افرادی هستید که سابقه فعالیت در فارکس را داشته است، قطعاً می دانید که انجام معاملات بدون داشتن حساب بروکری ممکن نیست. با این اوصاف قدم اولتان برای معامله شاخص دلار، باید انتخاب بروکر مناسب باشد.

این انتخاب باید پس از در نظر گرفتن تمام جوانب توسط معامله گر انجام شود.

 

گام 2#: ساخت حساب معاملاتی

پس از انتخاب بروکر، باید مراحل ثبت نام در سایت و سپس احراز هویت را طی کنید. پس از افتتاح حساب، پلتفرم معاملاتی مخصوص حسابتان را دانلود و نصب کنید.

 

گام 3#: اضافه کردن نماد و شروع معاملات

پس از نصب پلتفرم معاملاتی، باید حساب خود را به آن متصل کنید. پس از اتصال با مراجعه به قسمت نمادها (symbols) نماد شاخص دلار را جستجو و به لیست (watch list) اضافه کنید.

 

گام 4#: تحلیل شاخص

ابتدا باید روند کلی DXY را شناسایی کنید؛ آیا روند صعودی است یا نزولی؟ سپس، مناطق حمایت و مقاومت را شناسایی کرده تا بتوانید، نقاط ورود و خروج مناسبی پیدا کنید. برای تأیید سیگنال‌ ها، می‌توانید از اندیکاتورهایی مانند RSI یا MACD استفاده کنید.

همیشه حد ضرر مناسبی تعیین کرده تا ریسک‌ های احتمالی را، کاهش دهید.

 

icon ifxhome 66 شاخص دلارانواع استراتژی معاملاتی برای ترید شاخص دلار

انتخاب استراتژی فارکس مناسب، می تواند نتیجه معاملات را بسیار ارتقا دهد. افرادی که برای معاملات خود استراتژی اتخاذ می کنند نظم بیشتری داشته و کمتر دچار خطا می شوند. به علاوه در کنترل احساسات هنگام بروز مشکلات، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

شاخص دلار نیز با توجه به نوسانات همیشگی ریسک بالایی دارد؛ بنابراین داشتن استراتژی در معامله این نماد اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به معرفی و توضیح استراتژی های مناسب برای معامله شاخص DXY در فارکس می پردازیم.

 

استراتژی ترند (Trend)

استراتژی معامله بر اساس ترند، یکی از پر کاربرد ترین روش های بازار فارکس است. معامله شاخص دلار، ترکیبی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بوده و هیچ کدام به تنهایی برای پیش برد معاملات کافی نیستند. در این روش، به جهت کلی بازار و نحوه رشد قیمت توجه می کنید.

ترندهای مشاهده شده در نمودارها، می توانند نقاط درست ورود به و خروج از پوزیشن ها را به ما نشان دهند.

 

استراتژی پرایس اکشن (Price Action)

پرایس اکشن نیز یکی از استراتژی های معاملاتی، بر اساس تحلیل تکنیکال است. در این روش سروکار معامله گر با نمودار بوده و بر اساس آن، ترید را انجام می دهد. در پرایس اکشن با بررسی داده های گذشته، می‌توان نحوه و جهت رشد قیمت را در آینده را پیش بینی کرد.

 

icon ifxhome 68 شاخص دلار همبستگی ارز ها با شاخص دلار در فارکس

همبستگی در بازار فارکس، معمولاً بین جفت ارزها اتفاق می افتد. داده های همبستگی، ارتباط میان دو ارز را نشان می دهند. ارزهایی که با هم همبستگی دارند بر تغییر قیمت یکدیگر تأثیر می گذارند و با افزایش قیمت یکی از ارز ها دیگری دچار ریزش می شود.

همچنین در چنین شرایطی نحوه تغییر قیمت آن ها نسبت به همدیگر نیز مشخص می شود. با این اوصاف بدیهی است که دلار با اعضای تشکیل دهنده شاخص آن، همبستگی داشته و نشان دهنده ارزش جهانی دلار است.

اطلاع از همبستگی می تواند به معامله گران در تحلیل بازار، برای ورود به پوزیشن کمک کند. در بین جفت ارز های قابل معامله در بازار فارکس، یورو به دلار (EURUSD) همبستگی زیادی با یکدیگر دارند. این موضوع در خصوص نماد طلا در فارکس و سایر شاخص ها نیز، صدق می کند [همبستگی طلا و داوجونز].

از دیگر همبستگی های مهم می توان به پوند به دلار (GBPUSD) و یا دلار استرالیا به دلار امریکا (AUDUSD) اشاره کرد. در همبستگی میان دو ارز، همیشه یکی از ارز ها ریزش و دیگری رشد می کند.

 

icon ifxhome 02 شاخص دلار عوامل مؤثر بر قیمت شاخص دلار در فارکس

در ایران نوسانات قیمت دلار پدیده آشنایی بوده و می دانیم که عوامل بسیاری، بر تغییر آن مؤثر هستند. در ادامه به بررسی مهم ترین علل تغییر قیمت شاخص دلار خواهیم پرداخت.

 

عرضه و تقاضا

دلار آمریکا را می توان مهم ترین ارز جهان در نظر گرفت که قیمت آن، توسط عوامل مختلفی تغییر می کند. هنگامی که کشور آمریکا کالایی را صادر می کند تقاضا برای دلار افزایش می یابد؛ چرا که هزینه آن باید به دلار پرداخت شود.

کشور های دیگر برای پرداخت این هزینه، باید ابتدا ارز رایج کشورشان را دلار تبدیل کنند. این افزایش در مقدار عرضه و تقاضای دلار، باعث تغییر قیمت آن می شود.

 

تورم

همان طور که اشاره شد در سبد شاخص دلار، 6 ارز دیگر نیز وجود دارند. هر یک از این ارزها به نوبه خود، می تواند بر مقدار شاخص دلار مؤثر باشند. با این اوصاف تورم موجود در هر یک از کشور های دخیل در شاخص دلار، مقدار آن را کم یا زیاد می کند.

اگر رشد قیمتی شاخص دلار مثبت باشد، نشان دهنده قدرت بالاتر دلار در مقایسه با 6 ارز دیگر است.

 

اتفاقات ژئوپولتیک

به صورت کلی بازارهای مالی به خصوص فارکس، نسبت به حوادث ژئوپولتیک واکنش بسیاری نشان می دهند. در چنین شرایطی بازار دچار نوسانات شدید قیمتی شده که این پدیده در فارکس، به راحتی قابل مشاهده است.

تنش های ژئوپولتیک به طور مستقیم بر میزان تقاضای دارایی های معامله شده در فارکس، تأثیر دارد که یکی از مهم ترین آن ها شاخص دلار است.

 

icon ifxhome 59 شاخص دلار نظر نویسنده و نتیجه گیری درباره معاملات DXY در فارکس

شاخص دلار در فارکس، ابزاری حیاتی برای تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی است. این شاخص، با ارائه اطلاعات دقیق درباره ارزش دلار آمریکا نسبت به سایر ارزها، کمک شایانی به تصمیم‌ گیری‌های معاملاتی می‌کند.

آشنایی با نحوه عملکرد این شاخص و تأثیرات آن بر بازارها، در موفقیت در معاملات بسیار موثر است. بنابراین، توصیه می‌شود که تریدرها همواره تغییرات نمودار شاخص DXY را زیر نظر داشته و از آن، به عنوان یک ابزار تحلیلی مؤثر بهره‌ برداری کنند.

سوالات متداول

🔹در اکثر بروکر های فارکس امکان معامله شاخص فارکس وجود دارد؛ اما پیش از افتتاح حساب لازم است نماد های بروکر را بررسی کنید.

🔹بله؛ این شاخص به دلیل نوسانات شدید نیاز به استراتژی و رعایت روش های مدیریت سرمایه دارد.

🔹بله؛ این شاخص ارزش جهانی دلار را نشان می دهد و معامله گران با بررسی آن می توانند عملکرد دلار را بسنجند.

نظرات (2)

  • شاخص دلار با نماد دلار آمریکا چه تفاوتی داره ؟

  • به وسیله این شاخص میتونیم تحلیل کنیم ؟

درج نظر

فهرست مطالب
مطالب جدید
💲 بررسی عملکرد شاخص دلار در تریدینگ ویو - ابزاری کلیدی در تحلیل بازارهای مالی 💰
📉 استراتژی فراکتال باینری آپشن چیست؟ - سیستم Tornado Scalping باینری - (IFX-ST298) 💯
💰 آموزش استراتژی RSI و استوکاستیک 30 دقیقه ای - تکنیک 30M تمام بازارها - (IFX-ST297) 💹
💹 آموزش استراتژی پرایس اکشن ارز دیجیتال - سیستم 15 دقیقه ای کریپتو - (IFX-ST296) 📊
💰 استراتژی پولساز باینری آپشن - روش Simple way to make money چیست؟ - (IFX-ST295) 💲